Czy warto zarabiać w polskim Internecie?

zarabianie w internecie, zarabianie na blogu, zarabianie w polsce, zarabianie w sieci
Nie napiszę chyba niczego odkrywczego, jeśli powiem, że najwięcej pieniędzy w sieci zarabiają osoby, które adresują swoje produkty do anglojęzycznych odbiorców. Zatem powstaje dosyć istotne pytanie – czy warto i czy opłaca się adresować produkty online (np. poprzez pisane bloga czy ebooka) do polskojęzycznych odbiorców? A może lepiej od razu z nich zrezygnować i przerzucić się całkowicie na rynek anglojęzyczny? Na te dylematy postaram się odpowiedzieć w tym wpisie.

Oto 4 podstawowe powody, dzięki którym rynek anglojęzyczny jest bardziej atrakcyjny od polskiego:

1. Większa potencjalna liczba odbiorców
Ludzi mówiących po angielsku jest na świecie około 1,8 mld (a liczba ta z pewnością rośnie), a językiem polskim posługuje się tylko ok. 45-50 mln ludzi (źródło: wikipedia.org). Widać sporą różnicę po tym względem, co ma kolosalny wpływ na kształtowanie się przyszłych rynków zbytu naszych cyfrowych produktów.

2. Można więcej zarobić
Ceny ebooków np. w Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii są wielokrotnie wyższe niż w Polsce. Dla porównania podam przykładowe ceny (źródła: amazon.com, ebay.co.uk i zlotemysli.pl). W USA i na Wyspach Brytyjskich za typowego ebooka trzeba zapłacić ok. 15-25 dolarów/funtów. Często zdarzają się także produkty dużo droższe, które chętnie zdobywają nabywców.

W Polsce, pomijając to, że jest niewiele dobrych wydawnictw ebookowych, to jeszcze ceny jakie możemy za nie uzyskać, wahają się w granicach zaledwie 20-40 zł. Rzadko można trafić na droższe. Podobnie jest ze stosunkiem wynagrodzenia wydawcy za kliknięcie odwiedzającego stronę, w reklamę Google AdSense czy inne serwisy podobne do polskiego AdTaily.pl. Poza tym, żyjąc w Polsce a zarabiając stawki np. amerykańskie można prowadzić całkiem wygodne i komfortowe życie, korzystając z różnicy kursów i stosunkowo niskich cen w polskich sklepach.

ZOBACZ: 5 sprawdzonych sposobów jak dorobić sobie do pensji

3. Podejście do cyfrowych produktów
W Polsce panuje dość powszechne przekonanie, że to co dostępne jest w formie elektronicznej w Internecie musi być darmowe. Polacy są niechętni do tego by wydawać pieniądze na coś, co można przez przeszkód i konsekwencji pobrać z serwisów torrentowych lub chomikuj.pl i innych podobnych. Zamiast zakupu pliku mp3, ebooka czy też filmu przeciętny Polak „ściąga” go za darmo z sieci.

Rynek zagraniczny, w szczególności amerykański, jest całkowicie inny, co wynika między innymi z przeszłości i historii kształtowania się kapitalizmu w USA. Tam ludzie są przyzwyczajeni do tego, że za dobrą i wartościową treść się płaci i to nie rzadko duże pieniądze. Poza tym tamtejszy rynek to olbrzymia paleta różnorodnych produktów, gdzie każdy klient znajdzie coś dla siebie, a każdy producent wyszuka odpowiednią dla siebie niszę.